Fenomén Urbex

Urban Exploration nebo-li prozkoumávání opuštěných míst je rozšířený fenomén posledních let. Pro fotografa je lákavé vidět, jak se čas a příroda podepíše na nevyužívaných domech, továrnách a jiných místech, kam lidská noha dlouho nevkročila.

Urbex fotografie by technicky mohla spadat do focení architektury, ale v praxi má spíše přesah do více fotografických žánrů. Když jsem před pár lety s focením urbexu začínal, dlouho jsem nevěděl jak udělat fotky, které se alespoň trochu blíží těm perfektním snímkům, co můžete najít všude kolem. Samozřejmě jsem si myslel, že čím víc vytáhnu v postprodukci HDR efekt, tím víc to bude ta správná fotka. Sice se tak zvýrazní oloupané stěny a je vidět každý detail, ale to není cílem. Trvalo mi nějakou dobu pochopit, že aplikováním filtrů na maximum a přehnanými úpravami se dobrá fotka zkrátka nepovede. Základem je mít dobrou fotku a až pak přemýšlet o postprodukci. Ne naopak.

Jak vzniká Urbex fotografie?

Stejně jako v minulém článku, kompozice je alfou a omegou. Osobně mám nejradši staré industriální stavby, které pro fotografa nabízejí spoustu možností. Na první pohled panuje uvnitř chaos. Uspořádání kabelů, trubek, apod se může jevit jako nelogické, ale po chvíli vám začne být jasné, že všechno má svůj řád.

Když navštívím takové místo, tak se ze všeho nejdřív soustředím na dominantní část, např. hlavní halu. Ideální je udělat klasickou středovou fotku, aby byl v hledáčku vidět celý prostor. Vynikne tak jeho důležitost a je to vlastně i pro běžného člověka první kontakt s daným objektem.

Poté se zaměřuji na menší celky, až k detailům strojů, cedulkám na stěnách, apod. Fotografie z těchto míst by se měly snažit zachytit atmosféru místa a právě detaily jako je rozbitý telefon, nápisy na zdech nebo staré dokumenty ji dokáží správně vykreslit.

Nasvítíme to baterkou

Co se týče foto techniky, tak je to spíše na vás co vám vyhovuje. Za naprostý základ ale považuji mít sebou širokoúhlý objektiv a stativ nebo tělo s dostatečně velkým rozsahem ISO tak, aby se dalo fotit i za horších světelných podmínek (které panují vždycky). Pro více kreativní fotky není také špatné si vzít externí blesk, případně různá barevná světla (většinou to řeším klasickou baterkou a barevnou fólií). Jednou jsem takhle fotil v opuštěné teplárně hlavní chodbu, která byla v úplné tmě. Kamarád ji postupně nasvítil několika barvami a poté jsem výsledné čtyři snímky spojil do jednoho. Tato fotka by nikdy nevznikla bez stativu a barevných světel.

Pamatujte taky na to, že se v těchto místech může foťák, resp. objektiv jednoduše zaprášit a čištění nebude tak jednoduché. Noste sebou hadřík na čištění skla, případně menší čistící sadu. Znovu se na stejnou lokaci již nevypravíte a je škoda si neodvézt dobré fotky.

Jako u každého focení je potřeba fotit tak, aby jste měli pokud možno promyšlenou finální fotku, tzn. včetně postprodukce. Zkuste si představit jak bude snímek vypadat jako černobílý nebo když upravíte barevnost, aplikujete filtry, apod. Zda je fotka součástí nějakého příběhu nebo může existovat sama o sobě. Urbex fotografie by měla být hlavně o atmosféře a proto se zaměřte na kontrasty, které na místě uvidíte.